• Svenska
  • English

Transmission

Diffspärr
Alla våra diff spärrar är av lamelltyp med 2 olika rampvinklar. 
Spec 1 har accelerations vinkel på ca 30`beroende på bilmodell. 
Spec 2 har acc vinkel på 45` beroende på bilmodell. 
Båda specarna har 45` på motorbroms sidan Spec 1 använder man ihop med låg grundförspänning (0-5 kg ) den tillåter mkt understyrd körstil i och med att du inte har någon grundförspänning.
Spec 2 används ihop med högre förspänning 10 kg och uppåt.
Spec 1 är den som används mest idag både framhjulsdrivet och bakhjulsdrivet. 
Spec 2 används i vissa fall på bakhjulsdrivna bilar med lång hjulbas tex Volvo 940, som annars kan upplevas att den bryter ut bak ändan lite för lätt. 


Drevsatser
Våra drevsatser till standardhus, är av dog box typ dvs icke synkroniserad och passar i original huset, i vissa fall med viss frigångsmodifiering och även ibland modifiering av lager lägen.
Drevsatserna innehåller alla delar som ej är original tex skiftgafflar i de fall de skall bytas. 
Vårt dog system bygger på den principen stort hål liten dog på så stor diameter som möjligt, i vissa fall sitter dogarna på en lös platta för att diametern skall bli tillräklig.
Allt detta för att få maximal hållbarhet och lättväxlingsbarhet. 
All montering/service av växellådor bör göras av fackman eller mekaniker med erfarenhet av transmission. Några som har vår M45-47000 är: Johan Dahl, Oscar Sundell, Kristoffer Andersson.


MPG Multi Purpose Gearbox
MPG är namnet på vår special 5 växlade seqventiella växellåda för bakhjulsdrivna och 4–hjulsdrivna bilar med längs monterad motor. Den är framtagen specielt för att tåla höga effeket uttag. Med några års utveckling vågar vi påstå att detta är en av marknadens absolut hållbaraste lådor, samtidigt som den är extremt lättväxlad. Huset är framtaget av smidd aluminium för att få lägsta vikt, slimmad form och framför allt hållbarhet. Fram och bakgavel är tillverkad i special aluminium. Det finns ett stort urval av utväxlingar från 3,0 på 1:an till 0,75 på 5:an. Lådan har sk. dropväxel vilket innebär att man genom att byta 2 drev flyttar hela utväxlingen uppåt eller nedåt. Med andra ord ett bra alternativ i stället för att byta slutväxel. I och med att det är lös frontgavel går det att anpassa den lätt till olika kopplingskåpor. Även ingående axeln är en lös del för att kunna anpassa den i längd och splines. Den är även lätt anpassad för oljekylning. Lådan leveras komplett med spakställ (i lösdelar), växelindikerinsdisplay, förberedd för tänddumpningkontakt. Vi har idag praktiska erfarenheter av både långdistanskörning, effekter över 850 hk Rally, Racing, Rallycross mm. 


Sellholm MPG 4WD 
Vi kan idag leverera 4WD transmisioner, för längsmonterad motor, komplett med framklump, bakklump, växellåda med centerdifferential, drivaxlar och kardanaxlar. Dessa används idag bla av Kai ”KRB” Bakken Ur Quatro dragracing, Lars Larsson, Michael Jernberg, Sverre Isachsen, Andy Scott, Frode Holte, Ludvig Hunsbedt, Michael De Keersmacker mfl RC div 1 V.v ring för mer info 


Drivaxlar
Här är vi bäst!
Det vågar vi påstå, efter många år testande, att vi är. 
Vi har idag ett nära samarbete med Uddeholms utvecklings avdelning, så du kan få ny tillverkade drivaxlar komplett med knutar etc. 
Det går naturligtvis också att få drivaxel tillverkad efter prov eller ritning och använda befintliga knutar. 
Vi andvänder Löbro eller GKN Motorsport drivknutar på våra kompletta axlar.

Subscribe to RSS - Transmission
PWR Europe Öhlins Auto Norden Stilo Alcon ATL Ferodo TRS Bilstein Proflex Sparco Global Coralba Rally Ferrita